نویسندگان: ساسان مهرانی - محمد غواصی کناری

فعالیت حسابرسی داخلی، عنصر کلیدی در نظام راهبری شرکتی است. طی سالهای اخیر، تکامل حسابرسی داخلی منجر به ایجاد مفهومی جدید با عنوان «کیفیت حسابرسی داخلی» شده است. براساس رهنمود اجرايی منتشر شده توسط انجمن حسابرسان داخلی (2012) با عنوان «برنامه تضمين و بهبود كيفيت»، کیفیت محصول یا خدمت به میزان انطباق آن محصول یا خدمت با انتظارات مشتریان اطلاق میشود. به بیان دیگر، کیفیت در حسابرسی داخلی از طريق «تعهد به تحقق انتظارات مشتریان/حسابرسیشوندگان» و «انجام مسئولیتهای حرفهای همراستا با استانداردها» صورت میپذیرد.
هدف پژوهش حاضر، مروری بر ادبیات مفهوم کیفیت حسابرسی داخلی است. بدین منظور «سیستمهای مدیریت کیفیت» نظیر دمینگ، کایزن، جوران، مدیریت کیفیت جامع، شش سیگما و ایزو 9000، «الگوهای اندازهگیری کیفیت» نظیر کارت ارزیابی متوازن، الگوهای منطقی و الگوهای بلوغ، «مفاهیم جایگزین کیفیت» نظیر كيفيت حسابرسی مستقل، كيفيت سیستم اطلاعاتی، كيفيت خدمات، كيفيت خدمات داخلی و كيفيت عملکرد تیم، «مسئولیت گروههای مختلف در قبال کیفیت حسابرسی داخلی»، «فرایندهای ارزیابی کیفیت حسابرسی داخلی و گزارشدهی در خصوص آن» و «چارچوبهای اندازهگیری کیفیت حسابرسی داخلی» نظیر رویکرد فراگیر بهرهگیری از حسابرسی مستقل، ارزیابی کیفیت حسابرسی داخلیِ وزارت خزانهداری بریتانیا، پژوهش کیفی تروتمن در حوزهی کیفیت حسابرسی داخلی، انجمن حسابرسان داخلی، پروتیویتی و پژوهش زیگنفوس مورد بررسی و تشریح قرار گرفته است.

