در حال بارگزاری...

مروری جامع بر ادبیات کیفیت حسابرسی داخلی

 

نویسندگان: ساسان مهرانی - محمد غواصی کناری

 

 

فعالیت حسابرسی داخلی، عنصر کلیدی در نظام راهبری شرکتی است. طی سال­‌های اخیر، تکامل حسابرسی داخلی منجر به ایجاد مفهومی جدید با عنوان «کیفیت حسابرسی داخلی» شده است. براساس رهنمود اجرايی منتشر شده توسط انجمن حسابرسان داخلی (2012) با عنوان «برنامه­‌ تضمين و بهبود كيفيت»، کیفیت محصول یا خدمت به میزان انطباق آن محصول یا خدمت با انتظارات مشتریان اطلاق می‌شود. به بیان دیگر، کیفیت در حسابرسی داخلی از طريق «تعهد به تحقق انتظارات مشتریان/حسابرسی‌­شوندگان» و «انجام مسئولیت‌های حرفه‌ای هم­راستا با استانداردها» صورت می‌پذیرد.

 

هدف پژوهش حاضر، مروری بر ادبیات مفهوم کیفیت حسابرسی داخلی است. بدین منظور «سیستم‌­های مدیریت کیفیت» نظیر دمینگ، کایزن، جوران، مدیریت کیفیت جامع، شش سیگما و ایزو 9000، «الگو­های اندازه‌­گیری کیفیت» نظیر کارت ارزیابی متوازن، الگوهای منطقی و الگوهای بلوغ، «مفاهیم جایگزین کیفیت» نظیر كيفيت حسابرسی مستقل، كيفيت سیستم اطلاعاتی، كيفيت خدمات، كيفيت خدمات داخلی و كيفيت عملکرد تیم، «مسئولیت گروه‌­های مختلف در قبال کیفیت حسابرسی داخلی»، «فرایندهای ارزیابی کیفیت حسابرسی داخلی و گزارش­‌دهی در خصوص آن» و «چارچوب­‌های اندازه‌­گیری کیفیت حسابرسی داخلی» نظیر رویکرد فراگیر بهره­‌گیری از حسابرسی مستقل، ارزیابی کیفیت حسابرسی داخلیِ وزارت خزانه­‌داری بریتانیا، پژوهش کیفی تروتمن در حوزه­‌ی کیفیت حسابرسی داخلی، انجمن حسابرسان داخلی، پروتی­وی­تی و پژوهش زیگنفوس مورد بررسی و تشریح قرار گرفته است.

 

 

مرورگر شما از نمایش PDF پشتیبانی نمی‌کند. برای مشاهده PDF اینجا کلیک کنید

سبد خرید