در حال بارگزاری...

انتخاب تم

ریاست جلسه‌ کمیته‌های هیئت‌مدیره

نویسنده: محمد غواصی کناری
 

یکی از مهم‌ترین نقش‌هایِ رئیس جلسه کمیته‌های هیئت‌مدیره (شامل کمیته حسابرسی، کمیته ریسک و کمیته انتصابات)، هدایت موثر و کارآمد آن است. رئیس خوب باید به نکات اساسی زیر توجه داشته باشد:

پیش از جلسه • دستور جلسه را همراه با مدیران ارشد اجرایی و سایر مسئولان تنظیم کنید. موضوع¬های پیشنهادی سایر اعضا را هم بگنجانید. ترتیب و زمان‌بندی دستور به¬همراه فرد معرفی‌کننده‌ هر مورد را مشخص کنید. • موارد دستور جلسه مرتبط با «اطلاع‌رسانی»، «بحث/گفت¬وگو» و «تصمیم‌گیری» را به¬تفکیک مشخص کنید. • از هر موضوع و اقدام¬های انجام‌شده مرتبط با جلسه‌ قبل، به‌خوبی آگاه باشید. • اطمینان کسب کنید که همه‌ مستندات لازم (از جمله صورت‌جلسه‌ قبلی) همراه با دستور جلسه از پیش در اختیار اعضا قرار گرفته است. • همراه با کارکنان بررسی کنید که تدارکات عملی جلسه فراهم باشد؛ مثل چیدمان اتاق، ابزارهای تصویری و غیره. • زودتر از زمان شروع جلسه حاضر شوید. در طول جلسه برقراری ارتباط • جلسه را آغاز کنید. به اعضای جدید خوشامد بگویید و معرفی‌های لازم را انجام دهید. • عذر موجه غایبان را بپذیرید. • درباره‌ تضاد منافع احتمالی در دستور جلسه سوال بپرسید. • اطمینان یابید که اصلاحات یا الحاقات صورت‌جلسه ثبت شده است. • فضای جلسه را مشخص کنید؛ اهداف جلسه و هر موضوع را بیان کنید. • نکات خود را مختصر بیان کنید. کنترل • بر جلسه مسلط باشید. حدود زمانی را تعیین کنید. • انعطاف‌پذیری و آزادی بیان را حفظ کنید. • طبق دستور جلسه پیش بروید. • حدنصاب برگزاری جلسه را بررسی کنید. • زمان را به‌گونه¬ای اثربخش مدیریت کنید. • مطمئن شوید صورت‌جلسه بادقت تهیه می‌شود. تشویق • نسبت به مشارکت کامل اعضا اطمینان کسب کنید. • اعضای ساکت‌تر را به صحبت دعوت کنید. همچنین، کسانی که جلسه را به¬ انحصار می‌گیرند از این کار بازدارید. • آماده باشید موضوع¬های مطرح¬نشده توسط دیگران را برجسته کرده و پرسش‌های دشوار را مطرح کنید. مقایسه • مشارکت‌ها را بی‌طرفانه بسنجید. • همه‌ دلایل موافقت با موضوع را در برابر دلایل مخالفت با آن خلاصه کنید. شفاف‌سازی • مطمئن شوید همه اعضا درک روشنی از موضوع دارند. • جمع‌بندی کنید. • در صورت استفاده از اصطلاحات تخصصی یا اختصارات، اطمینان حاصل کنید که همه آن را درک می¬کنند. • تصمیم¬ها را به¬همراه مسئول اجرای آن‌ها ثبت کنید. تصمیم‌گیری • اطمینان یابید تصمیم¬ها در چارچوب راهبرد سازمان گرفته می‌شوند و مسئول اجرا مشخص است. هدایت • فراموش نکنید که مهم‌تر از هر چیز، وظیفه‌ شما هدایت جلسه است. • اعضا را به سمت همکاری گروهیِ هماهنگ و هدفمند سوق دهید. • مراقب زمان باشید. پایان جلسه • تصمیم¬ها و اقدام¬ها را جمع‌بندی کنید (چه کسی، چه کاری، تا چه زمانی). • تاریخ جلسه بعدی را تعیین کنید؛ بهترین روش، تعیین تاریخ همه جلسه¬های سال (تهیه تقویم زمانی تشکیل جلسه¬ها) از مدت¬ها قبل است. • موارد ویژه‌ای را که باید در دستور جلسه بعدی باشد، مشخص نموده و مسئولیت‌های مربوط را تعیین کنید. • از نگارش صورت‌جلسه، بازبینی آن توسط رئیس و ارسال به‌موقع آن اطمینان یابید.

بگذارید بازیکنان، بازی کنند و مربیان، مربی‌گری!

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش