در حال بارگزاری...

برای حسابرسی سیرک نباید دلقک بود!

 

نویسنده: محمد غواصی کناری

 

 

یکی از چالش‌­های پیش‌­روی حسابرسان داخلی، تصور مدیران اجرایی از عدم تخصص کارکنان واحد حسابرسی داخلی و دور نگه‌­داری آنان از حسابرسی حوزه‌­های تحت مسئولیت‌­شان است. این دسته از مدیران گله‌­مندند که «حسابرسان داخلی، کسب­‌وکار را به‌خوبی درک نمی‌کنند». با پذیرش منطقی بودن برخی شکایات، موارد دیگر از این موضوع سرچشمه می‌گیرند که مدیران نمی‌خواهند حسابرسان داخلی به واحد آنان سرک بکشند.
 
حسابرسان داخلی به­‌عنوان افراد حرفه­‌ای همواره در تلاش‌اند تا به شیوه‌های مختلف نظیر موارد ذیل، شکاف موجود در دانش خود پیرامون کسب­‌وکار را به‌حداقل برسانند.

۱. اشتراک در نشریه­‌های صنعت.
۲. آموزش در زمینه­‌ ریسک‌ها یا موضوع‌های صنعت.
۳. قرار دادن کارکنان بی‌تجربه در کنار کارکنان باتجربه.
۴. اعزام مدیر ارشد حسابرسی داخلی به گروه‌ها یا رویدادهای مختص صنعت.
۵. ارتباط مکرر و غیررسمی با سایر مدیران ارشد حسابرسی داخلی.
۶. تامین تخصص مورد نیاز از طریق به‌­کارگیری «برنامه‌ حسابرس مهمان» و «هم­‌سپاری پروژه‌­ حسابرسی با اشخاص ثالث».
۷. بهره­‌گیری از رهنمودهای اجرایی انجمن حسابرسان داخلی و بهترین رویه‌­های عملی به‌­عنوان معیار انجام حسابرسی.
 
در پاسخ به آن گروه از مدیران واحد تجاری که توانایی حسابرسان داخلی برای ارزیابی عملیات را زیر سوال می­‌برند، می‌­توان گفت:
«برای حسابرسی سیرک نباید دلقک بود.»

#حسابرسی_داخلی

سبد خرید