نویسنده: محمد غواصی کناری

اگر هنگام طرح پیشنهاد با چشم غره یا آهی عمیق مواجه شدهاید، دلیل آن میتواند عدم اعتماد مدیریت به دانش شما درباره کسبوکار باشد. با اینحال، واکنش مدیریت همواره تا این اندازه آشکار نیست. شاید پیشنهادهای شما را نادیده گرفته یا از درخواست کمک از شما پرهیز کنند. حتی بدتر از آن، شاید با پیشنویس گزارش حسابرسی مخالفت نمایند؛ مخالفتی که به هیچ وجه آمادگی آن را ندارید، چون تاکنون یافتهها یا توصیههای شما را به چالش نکشیدهاند. مانند بسیاری از مسائل دیگر، راهحل این مشکل «ارتباط» است. در این مورد، ارتباط میتواند به صورت رودررو (مکالمه صمیمانه با مدیر) یا جمعی (جلسههای گروهی با کارکنان واحد تجاری و واحد حسابرسی داخلی بهمنظور کسب اطمینان از آگاهی نسبت به مسائل بااهمیت برای هر یک از طرفین) انجام شود.
2. «آیندهنگری نسبت به گذشتهنگری، ارزش بیشتری برای ما ایجاد میکند.»
3. «اغلب کار دیگران را تکرار میکنید.»
دوبارهکاری میان حسابرسی داخلی و سایر فعالیتهای نظارتی و کنترلی (خط دفاعی دوم) از نظر مدیریت، آزاردهنده و ناکارآ است. حتی این موضوع اغلب به ایجاد ریسکهای جدید (احتمال ایجاد شکافهای جدی در پوشش) میانجامد. واحدهای حسابرسی داخلی که کار دیگران را تکرار میکنند، بهندرت از حمایت مدیریت یا تامین مالی کافی برخوردار میشوند. گاهی تقسیم مسئولیتها میان حسابرسی داخلی و سایر بخشهای اطمینانبخشی شاید مشخص نباشد و به همین دلیل، دوبارهکاری به ریسک مستمر تبدیل میشود. «مدل سه خط دفاعی» میتواند این مشکل را حل کند اما در بسیاری از سازمانها با صراحت و بهطور یکپارچه مورد استفاده قرار نمیگیرد.
4. «بد نیست گهگاه به نقاط قوت ما اشاره کنید.»
هنگام فعالیت در مقام مدیر ارشد حسابرسی داخلی از کارکنان خود میخواستم تا بخشی با عنوان «دستاوردهای مدیریت» را در ابتدای هر گزارش حسابرسی قرار دهند. این ابتکار به ما کمک کرد تا گزارش را تا حدی متعادل کرده و از ادعای مشاهده بیطرفانه خود حمایت کنیم. حسابرسان باید بیآموزند «نظر خود را تغییر داده و در صورت امکان، به دنبال نتایج مثبت بگردند»؛ عادت خوبی که میتوان آن را در خود پروراند.
5. «بعضی مواقع فقط برای خلاص شدن از شر شما موافقت میکنیم.»
پذیرفتن این باور سخت است اما گمان میکنم که بسیاری از ما آن را تجربه کردهایم. بیایید روراست باشیم؛ همه پیشنهادهای ما، مشتاقانه و با دل و جان پذیرفته نمیشوند. با اینحال، باید از وسوسه ادامه دادنِ جر و بحث برای اثبات موضع خود اجتناب ورزیم. شاید طرف مقابل تسلیم شود، ولی به چه هزینهای؟ شما نظر مدیریت را تغییر نداده و برداشت آنان نسبت به حسابرسی داخلی را بهبود ندادید. اگر پیشنهاد شما با اشتیاق چندانی مواجه نشد، زمان آن رسیده که سوالهای بیشتری را پرسیده و به دقت به پاسخ آنان گوش فرا دهید. شاید چیز جدیدی را بیآموزید.

