در حال بارگزاری...

نقش کمیته حسابرسی در نظارت بر توسعه پایدار و مولفه‌های زیست‌محیطی

نقش کمیته حسابرسی در نظارت بر توسعه پایدار و مولفه‌های زیست‌محیطی
  نویسندگان: محمد غواصی کناری - شاهرخ شهرابی     از آن‌روی که مولفه‌های محیطی، اجتماعی و راهبری دربرگیرنده‌ ریسک، فرصت و راهبرد سازمان است، هیئت‌مدیره در این میان نقشی حیاتی ایفا می‌کند. اما بحث پیرامون این مولفه‌ها، گسترده بوده و هیئت‌مدیره باید جنبه‌های مختلف نظارت را به کمیته‌های خاص تفویض کند. در این مقاله، نقش «کمیته‌ حسابرسی» در نظارت بر افشا پیرامون مولفه‌های محیطی، اجتماعی و راهبری مورد بحث …
ادامه مطلب

رویکردهای مهارت‌افزایی حسابرسان داخلی

رویکردهای مهارت‌افزایی حسابرسان داخلی
  نویسندگان: غلامرضا کرمی - محمد غواصی کناری     انتظارات ذینفعان از حسابرسی داخلی دائما در حال تغییر، رشد و پویایی است. برآورده ساختن و فراتر رفتن از این انتظارات، نیازمند توسعه‌­ مستمر مهارت‌ها و قابلیت‌های واحد حسابرسی داخلی است و رهبران حسابرسی داخلی نظیر مدیران ارشد حسابرسی داخلی باید همواره به قابلیت‌های موجود و بالقوه­‌ واحد خود و شکاف‌های موجود در مجموعه­‌ مهارت‌های آن، توجه داشته باشند.   حسابرسان داخلی …
ادامه مطلب

كميته­‌ حسابرسی و حسابرسی داخلی: روابط مبتنی بر اعتماد

كميته­‌ حسابرسی و حسابرسی داخلی: روابط مبتنی بر اعتماد
  نویسنده: محمد غواصی کناری     روابط کاری، گاهی اوقات چالش‌برانگیز و مشکل­‌آفرین می‌شوند. «عدم اعتماد» تنها پیامد رابطه‌­ ضعیف، تصنعی یا سطحی میان کمیته­‌ حسابرسی و مدیر ارشد حسابرسی داخلی نیست. این رابطه می‌تواند به تهدیدی جدی‌تر برای راهبری مناسب سازمان، تبدیل شده و به ایجاد سوءتفاهم، تخصیص ناکافی منابع به فعالیت حسابرسی داخلی، تضعیف استقلال، ارائه­‌ اطمینان‌بخشی سطحی، ناکارامدی، از دست رفتن فرصت‌ها و ارائه‌­ خدمات غیربهینه بیانجامد.   حسابرسی داخلی باید به …
ادامه مطلب

مبانی تهیه‌ کاربرگ‌های اثربخش در حسابرسی داخلی

مبانی تهیه‌ کاربرگ‌های اثربخش در حسابرسی داخلی
  نویسندگان: محمد غواصی کناری - شاهرخ شهرابی     همان­‌طور که اطلاع‌­رسانی موثر، محور اصلی سازمان باکیفیت و موفق است، مستندسازی مناسب نیز می‌تواند بستری قابل مدیریت برای سازوکار اطلاع‌­رسانی فراهم آورده و آن را به عاملی اساسی در اثربخشی خط­‌مشی‌­ها/دستورالعمل‌ها، رویه‌ها، مقررات، مسائل حقوقی، مجادله­‌ها و حسابرسی‌ها تبدیل کند. بسیاری جمله­‌ معروف «اگه مکتوب نیست، یعنی اتفاق نیافتاده» را شنیده‌­اند که از آن برای تاکید بر اهمیت مستندسازی بهتر و کامل‌تر …
ادامه مطلب

راهکارهای مقابله با چالش‌های اصلی گروه‌های حسابرسی کوچک

راهکارهای مقابله با چالش‌های اصلی گروه‌های حسابرسی کوچک
  نویسندگان: محمد غواصی کناری - محمد یاراحمدی     «آیا اندازه به­‌واقع مهم است؟ یا این­که چالش‌های پیش‌­روی واحدهای حسابرسی داخلی کوچک به عوامل دیگری بستگی دارد؟» آلیس ماریانو، مدیر واحد حسابرسی داخلی شرکت بیمه­‌ متقابل فارم بیورو واقع در کارولینای شمالی، این پرسش را از حاضران در کنفرانس بین‌المللی 2019 انجمن حسابرسان داخلی پرسید که سال قبل نیز آن را در سخنرانی پیرامون این موضوع در کنفرانس عمومی مدیریت …
ادامه مطلب

ابزار ارزیابی حسابرسی داخلی برای کمیته‌های حسابرسی

ابزار ارزیابی حسابرسی داخلی برای کمیته‌های حسابرسی
  نویسندگان: محمد غواصی کناری - شاهرخ شهرابی     «فعالیت حسابرسی داخلی انجام شده توسط متخصصان مجهز به درک عمیق از فرهنگ، سیستم‌ها و فرایندهای کسب‌وکار، اطمینان نسبت به وجود و کفایت کنترل‌های داخلی برای کاهش ریسک‌ها، کفایت فرایندهای راهبری و تحقق اهداف سازمان را فرآهم می‌آورد. کمیته‌ حسابرسی و حسابرسان داخلی به‌هم وابسته بوده و باید به یکدیگر دسترسی متقابل داشته باشند؛ به‌طوری که حسابرسان داخلی، اظهار نظر بی‌طرفانه، اطلاعات، پشتیبانی …
ادامه مطلب

مروری جامع بر ادبیات کیفیت حسابرسی داخلی

مروری جامع بر ادبیات کیفیت حسابرسی داخلی
  نویسندگان: ساسان مهرانی - محمد غواصی کناری     فعالیت حسابرسی داخلی، عنصر کلیدی در نظام راهبری شرکتی است. طی سال­‌های اخیر، تکامل حسابرسی داخلی منجر به ایجاد مفهومی جدید با عنوان «کیفیت حسابرسی داخلی» شده است. براساس رهنمود اجرايی منتشر شده توسط انجمن حسابرسان داخلی (2012) با عنوان «برنامه­‌ تضمين و بهبود كيفيت»، کیفیت محصول یا خدمت به میزان انطباق آن محصول یا خدمت با انتظارات مشتریان اطلاق می‌شود. به بیان …
ادامه مطلب

نقش حسابرسان داخلی در مدیریت ریسک شبکه‌های اجتماعی

نقش حسابرسان داخلی در مدیریت ریسک شبکه‌های اجتماعی
  نویسندگان: محمد غواصی کناری - شاهرخ شهرابی     بــا پیشرفت و گسترش روزافزون نفوذ فناوری در دنیای کسب‌وکار، تقریبا همه‌ سازمان‌ها با حضور در شبکه‌های اجتماعی، امکان برقراری ارتباط با حجم قابل‌توجهی از مشتریان بالقوه و بالفعل و ذینفعان در نقاط مختلف جهان را برای خود میسر می‌سازند. اگرچه افزایش درآمد می‌تواند محرک اصلی حضور سازمان‌ها در این شبکه‌های اجتماعی باشد، اما این شبکه‌ها به مثابه رسانه، کارکردهای به مراتب …
ادامه مطلب
سبد خرید